مقالات

سدیم لوریل اترسولفات، یك شوینده كم نظیر

یكی از پر مصرف‌ترین مواد اولیه در بین شوینده‌ها، سدیم لوریل اتر سولفات است كه نمك سدیمی لوریل اتر سولفات به حساب می‌آید. این ماده با نام‌های دیگر چون سدیم لارت سولفات و تگزاپون نیز شناخته می‌شود. این تركیب در مقایسه سدیم لوریل سولفات كه بابت حد بالای تحریك پوستی شناخته شده‌است از حساسیت‌زایی كمتری برخوردار است. با وجود نگرانی‌هایی درخصوص ایمنی سدیم لوریل اترسولفات كه از جانب محققین و گروه‌های تحقیقاتی مختلف مطرح می‌شود، كماكان یكی از محبوب‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت محصولات بهداشت خانگی و شخصی است كه دلیل آن ارزانی و عملكرد واقعا خوب آن است.

لارت سولفات كف پایداری تولید می‌كند. برای مصرف كنندگان دور شدن از این ایده كه حباب بیشتر یعنی قدرت پاك كنندگی بیشتر بسیار سخت است. از این رو سدیم لوریل اتر سولفات در صدها محصول از مایع ظرف‌شویی تا شامپو به كار می‌رود.این ماده درجه پایینی از التهاب پوست پوست را سبب شده و به آب سخت حساسیت كمی دارد.  همچنین از دیگر ویژگی‌های خوب آن ارزان بودن و در دسترس بودن آن است كه سبب استفاده تولید‌كنندگان می‌شود.

خصوصیات فنی

سدیم لوریل اتر سولفات یك سورفكتانت آنیونی است كه به طور گسترده‌ای در فراورده‌های شوینده (پس شوی) به عنوان ماده فعال سطحی اصلی به كار می‌رود. علاوه بر شویندگی عالی (كه پاك كنندگی نیز نامیده می‌شود)، خصوصیات امولسیون كنندگی و كف كنندگی بسیار خوبی نیز دارد و شاید بتوان گفت مهمترین جز از محصولات شوینده است.لارت سولفات با تمامی سورفكتانت‌ها به جز انواع كاتیونی قابل استفاده است.

شیمی

سدیم لوریل اتر سولفات از اتوكسیله كردن دودسیل الكل بدست می‌آید. محصول اتوكسیلاسیون به یك نیم استر اسید سولفوریك تبدیل می‌شود كه پس از خنثی سازی، به نمك سدیمی آن تغییر می‌كند.

مزایای كلیدی سدیم لوریل اتر سولفات

این محصول حلالیت خوب، مقاومت در مقابل آب سخت مطلوب و زیست تخریب پذیری بالایی دارد. همچنین این تركیب فرمولاسیون و تولید محصول را تسهیل می‌كند. علاوه بر این سبب ایجاد ویسكوزیته در محصول نهایی می‌شود.

كاربرد‌های صنعتی و محصولات نهایی

سدیم لوریل اتر سولفات به طور گسترده‌ای در محصولات بهداشت شخصی و بهداشت خانه مانند شامپوهای سر و بدن، شوینده صورت، مایع ظرف‌شویی،‌ مایع دستشویی و دیگر شوینده‌ها به كار می‌رود. همچنین این ماده در صنعت چاپ و رنگ، نفت، چرم، پاك كننده‌ها، كف كننده‌ها و چربی زداها كاربرد فراوانی دارد.

نواحی پرمصرف

هند، مصر، مالزی و چین بازارهای بزرگ این ماده هستند كه تولید كنندگان بزرگ این ماده را به سمت تولید بیشتر آن سوق می‌دهند. سدیم لوریل اتر سولفات یك ماده اولیه ساده است كه برای هدف اصلی تولید محصولات بهداشتی و شوینده در بازار انبوه به كار می‌رود.

بینش بازار

پیش بینی می‌شود اندازه بازار مصرف سدیم لوریل اتر سولفات در سال 2024 از 1/5 میلیارد دلار عبور كند. این موضوع به دلیل افزایش تقاضا برای محصولات بهداشت شخصی در سراسر جهان و خصوصا كشورهای در حال توسعه است كه سبب افزایش بازار جهانی سدیم لوریل اتر سولفات می‌شود.

منبع اصلی تولید آن روغن‌های پالم و نارگیل است و از منابع غیر نفتی تهیه می‌شود و زیست تخریب‌پذیر است. فرمول شیمایی آن CH3(Ch2)11(OCH2CH2)nOSONa است. گاهی عدد عنوان شده به جای n مانند لارت-2 سولفات سبب تخصیص یك نام معین می‌شود.

ایمنی

آزمون‌های انجام شده در آمریكا از ایمن بودن این ماده برای مصرف كنندگان خبر می‌دهند. همچنین بخش سلامت و پیری و همینطور NICNAS در استرالیا از عدم واكنش سدیم لوریل اتر سولفات با دی ان ای انسانی گزارش‌هایی را منتشر كرده‌اند.

تحریك زایی

همچون بسیاری دیگر از شوینده‌ها، سدیم لوریل اتر سولفات یك تركیب تحریك زا است. همچنین بر طبق نتایج آزمون‌های آزمایشگاهی این ماده برای چشم انسان و حیوان تحریك كننده است.

آلودگی 1و 4 دی‌اكسان

برخی از محصولات شامل سدیم لوریل اتر سولفات مقدار كمی (300 بخش در میلیون) از 1و4 دی‌اكسان را به همراه خود دارند كه در حین سنتز این ماده (اتوكسیلاسیون) حاصل می‌شود. 1و4 دی اكسان از طرف انجمن بین‌المللی تحقیقات سرطان به عنوان یك عامل سرطان زای نوع 2B شناخته می‌شود. این دسته به معنای وجود تركیباتی است كه ممكن است برای انسان ایجاد سرطان بنمایند. بر طبق گفته FDA آمریكا، مقدار دی‌اكسان موجود در این تركیب باید پایش شده و از تولید كنندگان درخواست شود تا نسبت به حذف آن اقدام نمایند. با این وجود این موضوع كماكا یك قانون فدرال نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *